Wednesday, November 16, 2011

ENTRI BLOG 2 & 3 #Proses mencari & mendapatkan bahan



ENTRI BLOG 3

Well sebelum itu saya nak menyapa rakan-rakan bloger haiiii how are you today ? sebelum nya happy ied adha bagi yang merayakan nya. Untuk membuat wacana ini sebenarnya saya ada banyak masa lecturer ada bagi waktu 2 minggu mengikut  cuti mid break.  ok kali ini saya nak bercerita pasal kesetiaan. Ramai semua orang cukup Setia tapi banyak yang tak paham apa tu setia, sebenarnya simple sahaja, setia itu menerima apa adanya. Berhari hari saya piker pasal “kesetiaan” memang tak mudah lah, penat  rasanya otak ini kena piker penuh hahaha. Mengapa saya menyebut gelaran ini? Sebabnya ialah kerana pada hari ini, saya terus berhubung dengan hamba-hamba Allah yang masih berpegang teguh kepada prinsip 'kesetiaan'. Bagi saya secara peribadi, kesetiaan adalah bukti dalam tindakan bukan sahaja dalam perkataan semata-mata. Nahh banyak yang saya boleh rangkum makna sebenar daripada kata setia, sebab itu bahan bahan untuk membuat wacana ini  saya ambil dari pada beberapa pemikiran rakan-rakan saya, ada yang perempuan ada yang lelaki. Serta dalam proses untuk mendapatkan maklumat, saya telah pergi ke perpustakaan. Mengikut kamus dewan dan pustaka. Dalam hal ini saya juga bertanya langsung (saya guna pendekatan langsung untuk mendapatkan maklumat) kepada rakan perempuan saya yang berasal dari Bandung – Indonesia “setia itu menerima apa adanya, boleh itu dalam hubungan manusia terhadap manusia atau manusia terhadap Tuhannya.

Kemudian? Bagaimana pula dengan kita yang masih muda? Adakah kita akan menubuhkan cinta dengan orang yang tepat, dan setia kepada kami sehingga kematiannya? Marilah kita sentiasa meminta Allah yang Maha Kuasa untuk setia dengan pasangan jiwa kita, maka kita setia kepadanya. Tidak penting utk kita ketahui sama ada pasangan kita jujur, ikhlas atau setia dengan kita yang penting Allah tahu kita bagaimana, dan Allah tidak akan mensia-siakan apa yang kita lakukan… Tawakal dan redha lah…  sampai jumpa lagi  Wassalamu'alaikum

No comments:

Post a Comment